Opublikowany przez: Monika C. 2019-11-20 16:16:05
Autor zdjęcia/źródło: Czy polskie dzieci są szczęśliwe? Raport UNICEF Polska @Photo by Ben White on Unsplash
20 listopada przypada 30. rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to idealny moment, by uwaga wszystkich została skierowana właśnie na dzieci i ich prawa. Raport UNICEF POLSKA pokazuje jak przestrzegane są w Polsce prawa dzieci oraz czy polskie dziei są szczęśliwe.
Konwencja o prawach dziecka cały czas jest aktualna. W idealnym świecie każde dziecko, bez względu na pochodzenie i to gdzie żyje, miałoby zagwarantowane szczęśliwe dzieciństwo. Ale tak niestety nie jest. To naszą – dorosłych, rolą jest respektowanie ich praw i dbanie o to by mogły z nich korzystać.
Raport UNICEF Polska: Prawa dziecka z perspektywy dzieci, rodziców i nauczycieli
Raport powstał na podstawie badań przeprowadzonych przez UNICEF Polska, ABR Sesta i Syno Polska z okazji 30 lecia uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Celem raportu było sprawdzenie jak w rzeczywistości są przestrzegane prawa dziecka w naszym kraju z trzech różnych punktów widzenia: dzieci, rodziców i nauczycieli.
Dyrektor Generalny UNICEF Polska marek Krupiński mówi:
„Jest to najnowsze tego typu badanie zrealizowane w naszym kraju. Cieszę się, że jest publikowane w tym wyjątkowym dniu 30. rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Konwencji, która ma szczególne znaczenie dla Polaków, bo to właśnie nasz kraj przedłożył na arenie międzynarodowej pierwszy projekt tego dokumentu.”
Z raportu UNICEF Polska wynika, że na szczęście polskie dzieci są w większości szczęśliwe – jedynie (lub aż!) jedno na 10. dzieci deklaruje, że nie jest szczęśliwe. To odczucie różni się w zależności od wieku dziecka. Uczniowie szkół podstawowych czują się bardziej szczęśliwi od starszych kolegów i koleżanek.
Co według biorących udział w badaniu dzieci ma znaczący wpływ na poczucie szczęścia? Spędzanie czasu z przyjaciółmi, bycie kochanym przez rodzinę, a także możliwość realizowania ulubionego hobby. Dzieci na pierwszym miejscu stawiają czas spędzany z rówieśnikami, natomiast rodzice zapytani o to samo pod kątem dzieci na pierwszym miejscu postawili bycie kochanym przez rodzinę.
Z raportu dowiadujemy się także, że aż 95% dzieci słyszało o prawach dziecka. Zazwyczaj dowiadują się o nich w szkole i od kolegów. Niepokojące jest to, że w grupie dzieci w wieku 12 - 17 lat aż co trzecie dziecko zdaje sobie sprawę, że jego prawa zostały złamane. Co trzeci nauczyciel stwierdza także, ze prawa dzieci są łamane przez ich rodziców!
Tylko połowa rodziców zna prawa dziecka, a aż co piąty rodzic (!) uważa, że prawa dzieci utrudniają wychowanie!
„Respektowanie praw dzieci sprzyja ich poczuciu szczęścia. UNICEF stoi na stanowisku, że każde dziecko, bez względu na swoje pochodzenie czy status społecznoekonomiczny, powinno mieć zagwarantowane szczęśliwe dzieciństwo. Rolą nas, dorosłych, jest zadbanie, aby dzieci mogły korzystać ze swoich praw”, dodaje Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.
Autorzy raportu wskazują, że poza pozytywnymi aspektami dają się zauważyć oczekiwania dzieci. Chciałyby mieć one większy wpływ na decyzje podejmowane w domu dotyczące ich obowiązków oraz tego w jaki sposób rodzina spędza wspólnie wolny czas. Dzieci chciałyby także mieć większy wpływ na ustalanie zasad obowiązujących w szkole, na jadłospis w stołówce, wycieczki i imprezy szkolne.
Problemem, któremu trzeba się stale przyglądać jest także przemoc. Jedno na 10 dzieci w szkole doświadczyło przemocy fizycznej, a co czwarte przemocy słownej, zazwyczaj od kolegów i najbliższych.
Rodziców pytano także jak oceniają dostęp dzieci do służby zdrowia. Aż 6 na 10 uważa, że nie jest dobrze, podkreślając konieczność korzystania z płatnych wizyt lekarskich oraz ograniczony dostęp do lekarzy specjalistów.
Z raportu wynika także, że zdecydowana większość nauczycieli zetknęła się prawami dziecka podczas studiów, ale tylko 45% spośród nich uważa tę wiedzę za wystarczającą. Większość nauczycieli zauważa pozytywy w związku z edukacją dzieci o ich prawach, natomiast 1 na 10 z nich stwierdza, że świadomi swoich praw uczniowie stają się aroganccy i kwestionują autorytet rodziców.
UNICEF Polska podkreśla trzy kluczowe elementy umożliwiające wszechstronny rozwój dziecka: odpowiednie warunki życia oraz wysoki poziom edukacji i opieki zdrowotnej. Sprawa dorosłych jest podejmowanie działań zapewniających wymierne efekty dające dzieciom poczucie bezpieczeństwa i szczęścia.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.